Kompetencje na szóstkę - Jak trenować myślenie
Tematem kolejnej lekcji w klasie I B w ramach projektu „Kompetencje na szóstkę” były urodziny, ale nie takie zwykłe urodziny…
Na lekcji pt. ”Jak trenować myślenie”, sala 25 zupełnie się zmieniła. Pani Agnieszka Pawelczyk podzieliła klasę na dwie części. Na jednej połowie, uczniowie przygotowali z przedmiotów znajdujących się w sali- odzwierciedlenie mapy, którą otrzymali do wnikliwej analizy. Dlatego w magiczny sposób w klasie pojawiły się: góry, jama, jezioro i inne elementy widoczne na mapie. W tym zadaniu dzieci trenowały giętkość myślenia. W czasie tego ćwiczenia uczniowie uczyli się odczytywać symbole oraz pracować z mapą, trenując także procesy generalizacji, spostrzegawczość i aktywność własną. Następnie zgodnie z instrukcją dzieci wykonały ukryte w każdym z miejsc niezwykłe zadania. Celem ćwiczenia był rozwój umiejętności generalizowania, elastycznego myślenia i trening skojarzeń.
Celem następnego ćwiczenia było kreatywne rozwiązanie problemów i przygotowanie
przyjęcia urodzinowego przez dzieci przy użyciu rekwizytów dostępnych w klasie. Maluchy przygotowywały: tort z figur geometrycznych dostępnych w sali; różne ozdoby urodzinowe i wymyślały zabawy, które mogłyby się pojawić na przyjęciu urodzinowym, a następnie świetnie się w nie bawiły.
Gimnastyka umysłu, to nie tylko zapamiętywanie i uczenie się. To także rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów. Według J.P Guliforda można wyróżnić dwa rodzaje myślenia i zdolności twórczych: myślenie konwergencyjne (rozwiązywanie problemów, które mają jedno rozwiązanie) oraz myślenie dywergencyjne (rozwiązywanie problemów o wielu rozwiązaniach). Zdolność do operacji umysłowych myślenia dywergencyjnego uznawane są za podstawy twórczości i twórczego rozwiązywania problemów, stąd bardzo często pojawia się na zajęciach w klasie IB.
Trenując płynność, giętkość i oryginalność myślenia, przyczyniamy się do usprawniania procesów myślowych, które przydają się również wtedy, gdy spotyka nas coś nieprzewidywalnego. Pozwala to na generowanie rozwiązań, radzenie sobie w sytuacjach problemowych i samodzielność w myśleniu. Ponadto, elastyczność myślenia zmniejsza stres w sytuacji zaskoczenia i pozwala dostosować się do zastanej sytuacji. Umysł pierwszaków jest plastyczny, a każde nowe rozwiązanie, to nowy szlak neuronowy i nowe doświadczenie, które można wykorzystać w przyszłości.
Zajęcia bardzo podobały się dzieciom, które coraz lepiej radzą sobie z kreatywnością i logicznością myślenia. Bez większych problemów wymyślały „coś z niczego” i świetnie się bawiły.