Projekty, innowacje

Laboratoria Przyszłości  to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). 
https://www.gov.pl/web/laboratoria

eTwinning - to społeczność szkół, uczniów i nauczycieli współpracujących ze sobą za pomocą mediów elektronicznych
W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła kontynuuje udział w programie eTwinning. Uczniowie klasy 5b i 6a pod opieką nauczycieli języka angielskiego – p. Doroty Sawickiej i p. Anny Skitek uczestniczą w projekcie o nazwie  A.ll I.nclusive. 
Jest to projekt partnerstwa Erasmus plus w ramach programu eTwinning, który koncentruje się na wspieraniu edukacji włączającej i zrównoważonego rozwoju w szkołach poprzez integrację praktyk przyjaznych dla środowiska z programem nauczania uwzględniającym różnorodność. Inicjatywa ma na celu stworzenie środowiska edukacyjnego, w którym wszyscy uczniowie, niezależnie od zdolności, pochodzenia czy statusu społeczno-ekonomicznego, mogą się rozwijać. "A.ll I.nclusive" umożliwia uczniom stanie się nie tylko kompetentnymi, ale także współczującymi obywatelami świata, którzy są aktywnie zaangażowani w budowanie zrównoważonej przyszłości dla wszystkich. Wspólne działania, w które mogą zaangażować się szkoły partnerskie, promują dobre samopoczucie i rozwój emocjonalny wśród nauczycieli, uczniów, rodzin i społeczności lokalnych. W naszym projekcie wykorzystamy moc sztucznej inteligencji w celu zwiększenia innowacyjności i wydajności. Integrując sztuczną inteligencję, dążymy do odblokowania nowych możliwości i podniesienia jakości naszej pracy. 
W tym międzynarodowym projekcie współpracujemy ze szkołami z Grecji, Węgier, Włoch, Rumunii, Chorwacji, Hiszpanii i Turcji. 

Młody Programista – innowacja programowo - metodyczna realizowana od klasy IV w II etapie edukacyjnym, w roku szkolnym 2025/2026 realizowana jest w klasie VII a, 2 godziny tygodniowo. Innowacja jest podniesieniem poziomu kształcenia z informatyki, a w szczególności z algorytmiki i programowania. Innowacja ta jest formą poparcia dla ministerialnego projektu wdrożenia nauczania programowania do edukacji formalnej na podstawie innowacji pedagogicznych w szkołach oraz służy jego wdrożeniu.

Bądź jak Leonardo - innowacja metodyczno - pedagogiczna realizowana przez nauczycielkę języka polskiego w klasie 6c. Innowacja dotyczy działań edukacyjnych w obszarze dydaktyki i wychowania dla jednego oddziału klasowego. Program obejmuje wybrane zajęcia edukacyjne z języka polskiego oraz dodatkowe dwugodzinne zajęcia „Bądź jak Leonardo” przeznaczone na wspieranie harmonijnego rozwoju osobowości uczniów formie lekcji twórczości. 

„Do sportu i nauki gotowi? Start!”- innowacja programowo – metodyczna realizowana w klasie III b w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Głównym celem innowacji jest:

  • Rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczej uczniów w młodszym wieku szkolnym
  • Zainteresowanie dzieci naukami matematyczno – przyrodniczymi
  • Podtrzymanie naturalnego otwarcia umysłów dzieci na eksperymentowanie i doświadczanie
  • Rozwijanie i podwyższanie poziomu aktywności fizycznej uczniów w młodszym wieku szkolnym
    Zajęcia z innowacją dostarczają satysfakcji z samodzielnych odkryć, ukazują nowe horyzonty i ścieżki myślenia. Innowacja uczy rozwiązywania problemów przy pomocy dostępnych narzędzi, wyzwala nowe rozwiązania i przekazuje je innym dzięki pomysłowości, doświadczeniom i wiedzy z innych przedmiotów. Nauczyciel kieruje pracą uczniów tak, aby każdy miał szansę osiągnąć swój drobny sukces i wyniósł z każdych zajęć nowe umiejętności. Dzięki naturalnej ciekawości świata, dzieci nabywają umiejętność wnikliwej obserwacji, wyciągania wniosków, kształcą umiejętność samodzielnego dochodzenia do wiedzy, stymulują logiczne myślenie oraz wyrabiają umiejętność koncentracji i wytrwałości w przezwyciężaniu trudności. Zajęcia innowacji podwyższają również poziom aktywności fizycznej w młodszym wieku szkolnym. Dzieci wyrażają siebie poprzez taniec, który wyrabia w nich poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynności ruchów oraz daje możliwość przeżycia przyjemności i radości ze wspólnej zabawy.

„Tryumf ucznia- tryumfem nauczyciela”, to innowacja pedagogiczna organizacyjno – metodyczna realizowana w klasie III b, w ramach zajęć obowiązkowych. Ma ona na celu wzmacnianie motywacji wewnętrznej i rozwijanie kompetencji miękkich uczniów. Kładzie ona nacisk na to, aby o sukcesie dziecka świadczył jego rozwój, a nie ocena. Innowacja zachęca i motywuje uczniów do zwiększenia skuteczności uczenia się poprzez stworzenie takich warunków edukacyjnych, które pozwalają uczniom rozwijać kompetencje niezbędne każdemu człowiekowi w codziennym życiu.
Dzięki innowacji u uczniów pojawia się:
Wzrost motywacji wewnętrznej do nauki
Rozwój kompetencji miękkich: komunikacyjnych, emocjonalnych i społecznych
Rozwój umiejętności współpracy, prezentacji
Rozwój umiejętności krytycznego i twórczego myślenia
Rozwój kompetencji uczenia się

Z językiem francuskim poznaję Świat – program realizowany w II etapie edukacyjnym, w roku szkolnym 2025/2026 w klasie VII b, 1 godzina tygodniowo. Celem innowacji jest poznanie krajów frankofońskich oraz posługiwanie się językiem francuskim w życiu codziennym, uatrakcyjnieniem innowacji jest uczestnictwo w zajęciach z udziałem wolontariusza z Francji z programu Europejski Korpus Solidarności (dawny Erazmus plus).

Bliżej Niemiec – innowacja realizowana jest w II etapie edukacyjnym przez nauczycielkę języka niemieckiego w klasie VIII c, 2 godziny tygodniowo. Celem innowacji jest wdrażanie uczniów do poznania i umiejętności posługiwania się językami nowożytnymi. Dużym wsparciem edukacyjnym oraz atrakcją dla dzieci w prowadzeniu innowacji jest uczestnictwo w zajęciach wolontariuszy z Niemiec z programu Europejski Korpus Solidarności.

Ein, zwei, drei - koduj i graj! – innowacja pedagogiczna realizowana jest w I etapie edukacyjnym przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielkę języka niemieckiego w klasie II B, 2 godziny tygodniowo. Na zajęciach z programowania nauczyciel co dwa tygodnie będzie czytał dzieciom bajkę z wytwórni Walta Disney’a, przez co przybliży dzieciom kolejne światy, w których to poznają nowych bohaterów. Uczniowie poprzez wypowiadanie się, odpowiadanie na pytania pełnym zdaniem, opisywanie postaci czy głównych wątków będą rozwijali swoje umiejętności polonistyczne. W kolejnym tygodniu, bazując na poznanej bajce i jej bohaterach uczniowie podejmą się szeregu różnych zadań związanych z kodowaniem na dywanie, a w ostateczności i na komputerach. Uczniowie na macie do kodowania odkodują trasy, jakimi poruszają się bohaterowie, odkryją sekretne ilustracje, posługując się zakodowaną instrukcją oraz samodzielnie zaprogramują prostą grę komputerową z poznanymi postaciami. Przez cały czas na zajęciach będzie dzieciom towarzyszyć maskotka – Myszka Miki. Na zajęciach z języka niemieckiego uczniowie bazując na poznanych bajkach Disney’a poznają podstawowe zwroty, słówka i pojęcia. Razem z Myszką Miki będą uczyć się piosenek w języku niemieckim i realizować indywidualne bądź grupowe projekty. Wszystkie zajęcia będą miały charakter zabawowy i odbywać się będą bez podręcznika.

Małe instrumentyProgram innowacji artystycznej realizowany jest w klasie 5c w roku szkolnym 2025/2026. Celem wprowadzenia innowacji artystycznej w szkole jest wyposażenie uczniów w ponadpodstawowe umiejętności gry na instrumentach muzycznych z grupy strunowych, dętych oraz perkusyjnych, rozwijanie słuchu muzycznego oraz wrażliwości na wartości estetyczne i artystyczne muzyki. Podczas prowadzonych zajęć rozwijany jest potencjał twórczy uczniów, wrażliwość percepcyjna. Dzieci od najmłodszych lat poznają różnorodne konteksty kulturowe swojego rejonu, kraju, Europy, Świata. Ważne jest kształtowanie postawy świadomego odbiorcy otaczającej go rzeczywistości kulturowej, w tym muzycznej. Zachęcenie uczniów do aktywnego odbioru sztuk muzycznych oraz rozmów i dyskusji na temat tego co widzą, słyszą, czują, poprzez rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat słuchanych i oglądanych aktywności muzycznych. Inspiracją i pomocą w skonstruowaniu programu innowacji „MAŁE INSTRUMENTY”, była grupa artystyczna koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze profesjonalnych instrumentów o niewielkich rozmiarach, a także wszelkich innych drobiazgowych przedmiotów wydających dźwięki.. Program stanowi integralną całość z programem nauczania muzyki jednocześnie wprowadzając rozbudowaną część praktyczną w zakresie gry na instrumentach, której realizacja tylko w ramach 1 godziny zajęć lekcyjnych jest niemożliwa.

Słówko tygodnia jest odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów. Jej celem jest wzbogacanie słownictwa uczniów z klasy VA, zachęcanie i motywowanie uczniów do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego. Ponadto rozwijanie aktywności uczniów w zakresie wykorzystywania trudnych słów oraz wykorzystywanie przez uczniów nowych słów w mowie i piśmie.

Myślę, więc tworzę to innowacja realizowana w roku szkolnym 2025/26 w wymiarze 1 godziny lekcyjnej w klasie 4a oraz 1 godziny lekcyjnej w klasie 4b.

Głównym założeniem innowacji jest: Wprowadzenie dzieci w świat sztuki i odkrywanie własnych możliwości twórczych.

Na zajęciach dominują ćwiczenia praktyczne, obejmują malarstwo, rysunek, rzeźbę, fotografię i sztukę użytkową.

Celem innowacji jest:

-dbałość o wszechstronny rozwój ucznia poprzez działalność plastyczną,

-rozwój wyobraźni twórczej i ekspresji plastycznej,

-poznawanie różnych technik plastycznych,

-rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej

-uwrażliwianie na piękno zjawisk przyrodniczo-społecznych,

-kształtowanie umiejętności manualnych i technicznych,

-wyrażanie za pomocą środków plastycznych swoich emocji, uczuć, nastrojów,

-przygotowanie do uczestnictwa w kulturze ( udział w wystawach, lekcjach muzealnych, spotkaniach z artystami ),

-rozwijanie samodzielności, wytrwałości i planowania.