Projekty, innowacje
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
https://www.gov.pl/web/laboratoria
eTwinning - to społeczność szkół, uczniów i nauczycieli współpracujących ze sobą za pomocą mediów elektronicznych
W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła kontynuuje udział w programie eTwinning. Uczniowie klasy 5b i 6a pod opieką nauczycieli języka angielskiego –p. Doroty Sawickiej i p. Anny Skitek uczestniczą w projekcie o nazwie A.ll I.nclusive.
Jest to projekt partnerstwa Erasmus+ w ramach programu eTwinning, który koncentruje się na wspieraniu edukacji włączającej i zrównoważonego rozwoju w szkołach poprzez integrację praktyk przyjaznych dla środowiska z programem nauczania uwzględniającym różnorodność. Inicjatywa ma na celu stworzenie środowiska edukacyjnego, w którym wszyscy uczniowie, niezależnie od zdolności, pochodzenia czy statusu społeczno-ekonomicznego, mogą się rozwijać. "A.ll I.nclusive" umożliwia uczniom stanie się nie tylko kompetentnymi, ale także współczującymi obywatelami świata, którzy są aktywnie zaangażowani w budowanie zrównoważonej przyszłości dla wszystkich. Wspólne działania, w które mogą zaangażować się szkoły partnerskie, promują dobre samopoczucie i rozwój emocjonalny wśród nauczycieli, uczniów, rodzin i społeczności lokalnych. W naszym projekcie wykorzystamy moc sztucznej inteligencji w celu zwiększenia innowacyjności i wydajności. Integrując sztuczną inteligencję, dążymy do odblokowania nowych możliwości i podniesienia jakości naszej pracy.
W tym międzynarodowym projekcie współpracujemy ze szkołami z Grecji, Węgier, Włoch, Rumunii, Chorwacji, Hiszpanii i Turcji.
Młody Programista – innowacja programowo - metodyczna realizowana od klasy IV w II etapie edukacyjnym, w roku szkolnym 2024/2025 realizowana jest w klasie VI a, 2 godziny tygodniowo. Innowacja jest podniesieniem poziomu kształcenia z informatyki, a w szczególności z algorytmiki i programowania. Innowacja ta jest formą poparcia dla ministerialnego projektu wdrożenia nauczania programowania do edukacji formalnej na podstawie innowacji pedagogicznych w szkołach oraz służy jego wdrożeniu.
Bądź jak Leonardo - innowacja metodyczno - pedagogiczna realizowana przez nauczycielkę języka polskiego w klasie 6c. Innowacja dotyczy działań edukacyjnych w obszarze dydaktyki i wychowania dla jednego oddziału klasowego. Program obejmuje wybrane zajęcia edukacyjne z języka polskiego oraz dodatkowe dwugodzinne zajęcia „Bądź jak Leonardo” przeznaczone na wspieranie harmonijnego rozwoju osobowości uczniów formie lekcji twórczości.
Od sensoryki do robotyki- Innowacja pedagogiczna "Od sensoryki do robotyki" jest prowadzona od września 2024 roku w klasie 3 b w wymiarze 2 godzin. Pani E. Jeżyk prowadzi zajęcia z sensoplastyki, a p. A. Ratajewska z robotyki.
Program zajęć został napisany z myślą o uczniach pierwszego etapu nauczania.
Program zakłada dostarczenie uczniom pewnej, określonej wiedzy na temat zasad komponowania prac plastycznych, możliwości wyrazu niektórych środków, ale umożliwia też indywidualny, spontaniczny proces tworzenia oraz przybliżenia kodowania i programowania w różnych programach dla dzieci.
„Do sportu i nauki gotowi? START!”- innowacja programowo – metodyczna realizowana w klasie II b w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
Głównym celem innowacji jest:
- Rozbudzanie i rozwijanie pasji badawczej uczniów w młodszym wieku szkolnym
- Zainteresowanie dzieci naukami matematyczno – przyrodniczymi
- Podtrzymanie naturalnego otwarcia umysłów dzieci na eksperymentowanie i doświadczanie
- Rozwijanie i podwyższanie poziomu aktywności fizycznej uczniów w młodszym wieku szkolnym
Zajęcia z innowacją dostarczają satysfakcji z samodzielnych odkryć, ukazują nowe horyzonty i ścieżki myślenia. Innowacja uczy rozwiązywania problemów przy pomocy dostępnych narzędzi, wyzwala nowe rozwiązania i przekazuje je innym dzięki pomysłowości, doświadczeniom i wiedzy z innych przedmiotów. Nauczyciel kieruje pracą uczniów tak, aby każdy miał szansę osiągnąć swój drobny sukces i wyniósł z każdych zajęć nowe umiejętności. Dzięki naturalnej ciekawości świata, dzieci nabywają umiejętność wnikliwej obserwacji, wyciągania wniosków, kształcą umiejętność samodzielnego dochodzenia do wiedzy, stymulują logiczne myślenie oraz wyrabiają umiejętność koncentracji i wytrwałości w przezwyciężaniu trudności. Zajęcia innowacji podwyższają również poziom aktywności fizycznej w młodszym wieku szkolnym. Dzieci wyrażają siebie poprzez taniec, który wyrabia w nich poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynności ruchów oraz daje możliwość przeżycia przyjemności i radości ze wspólnej zabawy.
„Tryumf ucznia- tryumfem nauczyciela”, to innowacja pedagogiczna organizacyjno – metodyczna realizowana w klasie II b, w ramach zajęć obowiązkowych. Ma ona na celu wzmacnianie motywacji wewnętrznej i rozwijanie kompetencji miękkich uczniów. Kładzie ona nacisk na to, aby o sukcesie dziecka świadczył jego rozwój, a nie ocena. Innowacja zachęca i motywuje uczniów do zwiększenia skuteczności uczenia się poprzez stworzenie takich warunków edukacyjnych, które pozwalają uczniom rozwijać kompetencje niezbędne każdemu człowiekowi w codziennym życiu.
Dzięki innowacji u uczniów pojawia się:
- Wzrost motywacji wewnętrznej do nauki
- Rozwój kompetencji miękkich: komunikacyjnych, emocjonalnych i społecznych
- Rozwój umiejętności współpracy, prezentacji
- Rozwój umiejętności krytycznego i twórczego myślenia
- Rozwój kompetencji uczenia się
Z językiem francuskim poznaję Świat – program realizowany w II etapie edukacyjnym, w roku szkolnym 2024/2025 w klasie VI b, 1 godzina tygodniowo. Celem innowacji jest poznanie krajów frankofońskich oraz posługiwanie się językiem francuskim w życiu codziennym, uatrakcyjnieniem innowacji jest uczestnictwo w zajęciach z udziałem wolontariusza z Francji z programu Europejski Korpus Solidarności (dawny ERASMUS+).
Bliżej Niemiec – innowacja realizowana jest w II etapie edukacyjnym przez nauczycielkę języka niemieckiego w klasie VII c, 2 godziny tygodniowo. Celem innowacji jest wdrażanie uczniów do poznania i umiejętności posługiwania się językami nowożytnymi. Dużym wsparciem edukacyjnym oraz atrakcją dla dzieci w prowadzeniu innowacji jest uczestnictwo w zajęciach wolontariuszy z Niemiec z programu Europejski Korpus Solidarności (dawny ERASMUS+).
Muzyka i sztuka – innowacja pedagogiczna realizowana przez dwóch nauczycieli: muzyki i plastyki w klasie VII b. Innowacja zakłada rozszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie muzyki i sztuki różnych epok historycznych i współczesności w połączeniu z rozwojem uzdolnień plastycznych i muzycznych uczniów.
SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO (SOC) - innowacyjny projekt edukacyjny jest realizowany przez Fundację Dbam o Mój Zasięg.
SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO to wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Troszcząc się o ów balans wpływamy pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej. Zapewnienie owej równowagi pozytywnie wpływać będzie nie tylko na sam proces edukacji, ale przede wszystkim na relacje między wszystkim przedstawicielami społeczności szkolnej.
Poznajcie 10 zasad HIGIENY CYFROWEJ - w dzisiejszych czasach niezbędnik absolutnie każdego użytkownika smartfona. Nowe technologie to wspaniałe wynalazki, które ułatwiają nam życie, ale nadużywane - potrafią przynieść wiele szkód. Wprowadźcie 10 prostych zasad, a szybko zobaczycie pozytywne efekty.